Drukke bende en groene oase ineen

4 mei 2022 - Yogyakarta, Indonesië

Vandaag zijn we na een late start rond half 12 de stad in gewandeld om de boel te verkennen. Hierbij hebben we eerst een stop gemaakt bij de Starbucks voor een fatsoenlijke kop koffie - die bij het ontbijt was niet zo lekker - en daarna zijn we verder richting het zuiden gewandeld, richting het Taman Sari waterpaleis. Onderweg kwamen we langs het presidentieel paleis (Gedung Agung Yogyakarta), het Strijdmonument, het fort Vredeburg en het Keraton (paleis uit de 18e eeuw dat nog steeds wordt gebruikt door de koninklijke familie). Veel mooie gebouwen en musea hier! Helaas waren deze gesloten vanwege de vakantiedagen rondom het Suikerfeest.

StrijdmonumentPresidentieel paleisKeratonKeraton 2Vredeburg

Op een gegeven moment besloten we een zijstraatje in te gaan om de drukte te ontlopen, en zo kwamen we terecht in het leukste straatje dat we tot nu toe hebben gezien. Helemaal stil, en vol met planten. Heerlijk om de drukte, auto's, scooters en uitlaatgassen even achter ons te laten.

PaardenwagensVerborgen straatjesVerborgen straatjes 2

Na zo'n 40 minuten lopen (ongeveer 3 km) kwamen we aan bij Taman Sari. Deze touristische trekpleister is gebouwd in het midden van de 18e eeuw, en was toentertijd een koninklijke tuin van het Sultanaat van Yogyakarta. Taman Sari fungeerde als rustplaats, werkplaats, meditatieruimte, verdedigingsruimte en schuilplaats.  Het gebied rond Taman Sari wordt bezet door een nederzetting genaamd Kampung Taman, waar we veel batik, vogels en planten tegenkwamen. We liepen zelfs Willem-Alexander en Maxima nog tegen het lijf! We zijn het hele complex rondgewandeld, gelukkig waren we net op tijd (want ze gingen om 3 uur dicht). Het was erg gaaf om dit te zien.

Taman Sari 1Taman Sari 2MuurschilderingMuurschildering 2De W van Willem

Daarna zijn we naar Alun-Alun Kidul Square gelopen, een groot grasveld met in het midden de twee meest gigantische bomen die je ooit hebt gezien. Het heersende bijgeloof is dat al je wensen vervuld zullen worden als het je lukt om geblinddoekt in een rechte lijn tussen deze twee bomen door te lopen. Wij zijn niet zo bijgelovig en hebben ons hier niet aan gewaagd, maar het was erg grappig om dit te zien.

Alun Alun Kidul

Hierna zijn we teruggewandeld richting de Jl. Malioboro (winkelstraat) om wat te eten te scoren. Hierbij kwamen we weer langs allerlei mooie tuinen en planten. Heel leuk om te zien dat de planten die wij met veel moeite binnenshuis in leven houden hier gewoon zo voor de deur staan. We hebben van alles gezien: enorme dieffenbachia's, syngoniums, ficus elastica, 5 meter hoge bird of paradise - you name it.

SyngoniumFicus elasticaCaladiumDieffenbachiaAlocasiaMooie tuinenDe terugwandeling

We hebben heerlijke nasi goreng en nasi goreng kambing (geit) gegeten bij een tentje in het winkelcentrum - voor zo'n €7 met zijn tweeën, inclusief drankjes. Onderweg terug naar het hotel werd Ramon door meerdere mensen aangeklampt om op de foto te gaan. Ik had er zelf niet zo'n zin in, maar meneer vond het wel grappig.... :P We hebben vandaag maar liefst 3 andere Europeanen gezien, bel de krant! We vallen hier iets meer op dan thuis en worden door bijna iedereen aangesproken en/of nagekeken.

Nasi

Nu zijn we terug bij het hotel en gaan we snel slapen, want we worden vannacht om 3:00 uur opgepikt bij ons hotel om naar de Borobudur en Prambanan tempels te gaan - bij zonsopgang schijnt de eerste tempel prachtig te zijn. Of dat inderdaad zo is (en of we geluk hebben met het weer), merken jullie vanzelf!

1. Piet:
    4 mei 2022
    Wat een bijzondere wereld en wat een mooi verslag Tara !!
  2. Tara van den Bogert:
    7 mei 2022
    Dank je wel! We hebben het erg naar ons zin en hopen dat jullie zo ook een beetje mee kunnen genieten!
  3. Peter:
    4 mei 2022
    Dus jullie waren de toeristische attractie? Rare lange witte Nederlanders met blote benen?
  4. Tara van den Bogert:
    7 mei 2022
    Dat kan je wel zeggen ja hahahah, de eerste paar dagen viel het nog wel mee maar het gebeurt nu zeker 5x per dag dat mensen met ons op de foto willen. Blijkbaar zijn Europeanen (en ook Amerikanen) cool omdat ze opgroeien met Westerse films en daarom willen ze met ons op de foto. Uiteraard ook omdat we lang zijn maar dat valt bij ons natuurlijk nog redelijk mee, we komen regelmatig nog locals tegen die langer zijn dan wij.